Orang kristian katolik bukan kristian? Orang katolik menyembah patung? soalan-soalan ini merisaukan saya pada masa dahulu sehinggalah saya menyanyakan tiga(3) soalan kepada diri saya secara jujur;
- Patung apakah yang pernah saya sembah? Patung Yesus? Bunda Maria? Santo Santi?
- Pernahkah saya mendengar Paderi/father, sister atau orang-orang katolik menyatakan "esok jangan lupa menyembah patung Yesus atau Bunda Maria?" atau soalan-soalan lain seperti itu?
- Kenapa saya tidak pernah membaca atau melihat buku keluaran media katolik mengenai tatacara atau kaedah menyembah patung?
Mengapakah orang katolik tidak mengaku menyembah patung? untuk cover malu?? atau sahaja menipu diri sendiri untuk kepuasan diri? Adakah Pope memberi amanah kepada para missionary supaya menyembunyikan hal ini? Tapi untuk apa? Orang bukan katolik atau sebahagian katolik menganggap orang katolik menyembah patung disebabkan adanya patung didalam dan luar gereja dan rumah orang katolik. Orang Katolik sering dilihat berdoa berlutut atau berdiri depan patung Yesus, Bunda Maria dan santo-Santi. Bukan itu sahaja tetapi juga menunduk hormat atau seperti kelakuan orang yang biasanya menyembah patung, objek, alam semesta, gambar dan sebagainya.
Bukankah Alkitab melarang kita daripada membuat patung? Allah berkata kepada nabi Musa, "Jangan buat patung bagi diri kamu, patung yang menyerupai apa-apa pun yang ada di langit, di bumi, atau di dalam air di bawah bumi. Jangan sujud atau sembah kepada patung apa pun, kerana Akulah Tuhan, Allah kamu, dan Aku tidak mahu disamakan dengan apa-apa pun..." [Kel 20:4-5 (Alkitab BM), Ulangan 5: 6-9]. Tiada apa yang harus menggantikan Allah sebagai yang terpenting dalam kehidupan kita. Kita tidak memerlukan imej untuk menyembah berhala. Jika seseorang membuat wang sebagai perkara yang terpenting dalam kehidupannya, dia telah pun menyembah berhala. Dia telah menggantikan Allah sebagai yang terpenting dalam hidupnya dengan wang. Bukannya tindakan luaran tetapi niat dalaman yang menjadikan seseorang itu penyembah berhala.
Kebanyakan penolakan orang Protestan terhadap patung-patung agama Katolik dan gambar didorong oleh kecurigaan bahawa umat Katolik terlibat dalam penyembahan berhala dengan menyembah patung tersebut. Kebimbangan ini jauh lebih luas daripada yang mungkin anda fikirkan. Kebanyakan objek untuk patung keagamaan atas dasar Alkitab.
Ulangan 27:15 berkata, "Terkutuklah orang yang membuat berhala daripada batu, kayu, atau logam, lalu menyembahnya dengan senbunyi-sembunyi. Tuhan membenci penyembah berhala." Semua orang akan menjawap, "Amen!". Tambahan kepada penentangan penyembahan berhala juga terdapat dalam Bil. 33:52, Ulg. 7:5, 25, 9:12, 12:3; 2Raj. 17:9-18, 23:24; 2Kor. 23:17, 28:1-3, 22:18-25, 34:1-7). Dalam 1 Korintus 10:14 St. Paulus menulis, "Oleh itu, saudara-saudara yang aku kasihi, jauhkanlah diri daripada penyembahan berhala (Romans 1:18-23).
Allah mengutuk penyembah berhala, walau dalam bentuk apa sekali pun, sebarang pendapat, atau sex, atau kuasa, atau sebuah kereta baru, atau sebarang benda sebagai pemujaan/penyembahan. Walaubagaimanapun, Allah tidak melarang pengunaan dalam ibadat/keagamaan (religious images) seandainya digunakan dengan sebetulnya. Sebagai contoh, dalam Kel. bab 25 Allah memberi arahan kepada nabi Musa untuk mengukir patung malaikat.
Hal ini menunjukkan dengan jelas bahawa ada keadaan di mana pengunaan patung dalam keagamaan tidak hanya dibenarkan, tetapi benar-benar menyenangkan Allah. Contoh lain adalah insiden agak lucu dijelaskan di dalam 1 Samuel 6:1-18. Dalam Keluaran 28:31-34 Tuhan memerintahkan agar penutup dada imam Harun akan dihiasi dengan gambar buah delima. Dalam Bilangan 21:8-9 Ia menyuruh Musa untuk membuat patung seekor ular yang ajaib, akan menyembuhkan gigitan ular berbisa (bayangan bagi misteri salib cf [Kristus Yohanes 3:14.; 8:28]). Dan dalam 2 Raja-raja 18:04, ketika orang mula menyembah ular gangsa, Raja segera menghancurkannya. Pada masa dahulu lagi patung suci yang sah telah menjadi objek penyembahan berhala (What once was a legitimate sacred image had become an object of idolatry). Sebuah kisah amaran bagi sesiapa pun yang tergoda terhadap takhayul atau penyembahan berhala.
Dan perhatikan apa yang Allah katakan kepada Solomo saat ia membangun Bait Allah: "Jika engkau taat kepada semua hukum dan perintah-Ku, maka bagimu Aku akan lakukan apa yang telah Kujanjikan kepada Daud, bapamu. Aku akan tinggal bersama dengan umat-Ku Israel di Rumah yang engkau bina ini, dan Aku tidak sekali-kali akan meninggalkan mereka." Demikianlah Raja Solomo menyelesaikan pembinaan Rumah Tuhan (1 Raja-Raja 6:12-12-14).
Kenyataan ini penting kerana Rumah Tuhan mengandungi sejumlah besar patung-patung dan gambar termasuk malaikat, pohon, bunga, lembu, dan singa (cf. 1 Raja-raja 6:23-35, 7:25, 36). Keputusan Solomo untuk memasukkan gambar dan patung keagamaan tersebut hasil limpah hikmat (kebijaksanaan) dari Allah yang telah memberkati dia (cf. 1 Raja-Raja 3:1-28). Tuhan berfirman kepadanya, "Aku telah mendengar doamu. Aku mengekhaskan Rumah yang telah engkau bina ini sebagai tempat beribadat kepada-Ku selama-lamanya. Aku akan sentiasa menjaga dan melindunginya" (1 Raja-Raja 9:3).
Jelas sekali Tuhan tidak akan memberkati Salomo dan bait suci-Nya yang penuh dengan patung-patung dan gambar, jika Tuhan tidak bersetuju dengan mereka. Ini merupakan bukti tambahan bahwa patung dan gambar diperbolehkan dan baik apabila digunakan untuk menempah fikiran kita terhadap Allah dan realiti surgawi.
Ingat juga bahwa Santo Paulus menyebut Kristus merupakan gambaran dari Allah yang tidak kelihatan (Kolose 1:15). Perkataan Greek di sini untuk gambar adalah eikonos, dari mana kita mendapatkan kata ikon.
Sama seperti kita menjaga foto-foto keluarga dan teman-teman untuk mengingatkan kita akan mereka, kita juga menggunakan patung-patung dan gambar di rumah dan gereja-gereja untuk mengingatkan kita Tuhan kita, Ibu Maria dan para kudus.
Bagi saya secara peribadi, menyembah patung, gambar dan sebagainya tidak sama dengan membuat dan menyimpan patung atau gambar. Penyembah berhala tetap penyembah berhala, manakala pembuat patung tetap pembuat patung.
Jika saya ingin bertobat dan berdoa dihadapan kayu salib Yesus kemungkinan besar saya senang merasakan Yesus hadir atau dalam suasan doa. Jika dilihat orang lain misalnya non-katolik kelihatan seperti saya menyembah patung. Matius 22:37, Yesus mengajak kita "Kasihilah Tuhan, Allahmu, dengan segenap hatimu dan dengan segenap jiwamu dan dengan segenap akal budimu".
Saya dapat bayangkan saya menonton perlawanan FIFA world cup 2010 dengan keseorangan dan bandingankan pula bersama teman dengan jersi pasukan yang diminati, saya yakin lebih bersemangat, berjiwa, hangat daripada berseorangan. KKR yang biasa dilakukan oleh Protestan menggunakan musik sebagai penyediaan diri seseorang untuk dapat masuk dalam suasana doa. Bergitu juga dalam retret yang biasa dijalankan oleh gereja katolik dan protestan.
"Dalam blog ini saya bukan menyatakan gereja katolik benar dan yang lain salah tetapi sekadar ingin menyatakan mengapa gereja katolik membenarkan penggunaan patung dan gambar dalam keagamaan."
Salam damai dalam Yesus Kristus+
#Ayat Alkitab semuanya dipetik daripada Alkitab [+Deuterokanonika] BM, 1996
No comments:
Post a Comment