Wednesday, July 7, 2010

C.I.N.T.A

Allah adalah kasih. [1 Yoh. 4:8]

Kita telah mengenal dan telah percaya akan kasih Allah kepada kita. Allah adalah kasih, dan barang siapa tetap berada di dalam kasih, ia tetap berada di dalam Allah dan Allah di dalam dia. [1 Yoh. 4:16]

Ringkasan dari kehidupan Kristian: Kita datang untuk mengetahui dan percaya kepada kasih Tuhan untuk kita.
Hal ini tidak semudah kedengarannya. Seseorang telah mengatakan bahawa cinta terbahagi kepada tiga jenis: "kerana" cinta, "jika" cinta, dan "meskipun" cinta. Yang pertama mengatakan sesuatu seperti "Aku mencintaimu karena kau begitu indah" atau "kerana kamu telah melakukan sesuatu untuk saya." Kata kedua, "Aku mencintaimu dengan harapan apa yang boleh anda lakukan untuk saya atau untuk saya "perkahwinan. Ramai yang disatukan pada salah satu dari dua jenis cinta atau kombinasi keduanya. Jenis-jenis cinta ini jelas sangat rapuh dan boleh memudar ketika keadaan berubah: "anda tidak lagi begitu indah", atau "anda tidak apa yang saya berharap anda akan".

Jenis cinta ketiga berkata, "Aku mencintaimu untuk diri sendiri, dan ini tidak akan berubah walaupun apa yang anda lakukan atau tidak lakukan atau apakah anda tetap sama atau menjadi berbeza." Ini adalah cinta tanpa syarat hanya cinta sejati . Jenis-jenis cinta yang lain adalah perjanjian perniagaan sahaja.

2 comments: